2007-04-27

Diagnos: Arbetsskygg

Låter som en artikelserie i Aftonhoran, jag vet, men det känns befogat idag. Jag sitter på mitt extraknäck på Arlanda och njuter. Det händer liksom inget. Över snabbtelefonen hörs hesa skrik från terminal 2 där den kvinnliga kollegan är överarbetad och ihjälstressad.

"Jag kommer över sen vid fem-sex när Budapestkärran landat", sade jag. Jag använde ordet kärra för att konsolidera min grupptillhörighet. Jag gillar att använda grupplingo.

När jag tryckt bort samtalet så lutade jag mig bakåt på stolen, skruvade korken av en flaska kaktusmineralvatten, tog ett allergipiller och skrapade en trisslott. Det kändes bra. Jag vann inget på lotten, men det gjorde detsamma, jag kände mig ändå som en vinnare.

Det där gör jag för kanske 90 spänn i timmen, inte bra betalt, men vid just de här tillfällena är det riktigt drägligt.

Slutsats: jag hatar att jobba när jag faktiskt måste lyfta häcken från stolen, men gillar det när jag kan läsa tidningar, skrapa trisslotter eller skriva i bloggerten.

När jag frilansar så drar jag ut på uppdragen så att jag får en svältlön, men gillar det för att jag jobbar så lite. Det är hemskt att jobba.

Har ett översättningsuppdrag på gång - flera stycken faktiskt - som de vill ha lite snurr på. En till två veckor, säger patron. Gör jag jobben på den tiden så får jag en vettig månadslön. Men då måste jag sitta flera timmar om dygnet dag ut och dag in, och det känns verkligen inte roligt.

Det gör jag väl i och för sig redan, men säkert 70% av tiden går åt till annat. Alltså måste jag ändra på det. Fan vad jobbigt.

3 kommentarer:

lybban sa...

All work and no beta makes anders a dull boy.

Anonym sa...

Hmm, ja du arbetar ju inte närmvärt på att din blogg skall innehålla nyheter. Och den börjar ju närmast likna Linda Horman-Skugges blogg: borta! Ske Guds pris i fjärran för det! Alltså att den är borta och inte att du inte skriver och meddelar omvärlden på denna anonyma kanal om saker som inte behöver sägas men som du säger i alla fall.

Anonym sa...

Jag stötte på din blogg när jag satt och funderade vad fan en rutmuskel är, och googlade det. Gillar din blogg, dina texter är något av det bästa jag har läst på länge. Rakt, ärligt och öppet. Gillar't.