2006-06-11

Pissa på George Gallups grav. Om han är död.

Så har det skett ännu en gång. Sossarna är i medvind. Nyhetsmedier rapporterar det som fakta.

Opinionsundersökningar är skit, och påverkar människors fria vilja, eftersom folk vill tycka som varandra. Det är Schrödingers katt och kvantfysik, iakttagandet förändrar det iakttagna. Själva undersökningen är en del i opinionsarbetet, den är inte alls en objektiv mätning av samhällets strömningar.

De enda som tjänar på de ständiga opinionsundersökningarna är undersökarna själva. Man borde göra världen en tjänst och sluta lyssna på och skriva om skiten. Alla ungdomar är sverigedemokrater? Mitt ansikte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, skulle det vara sant att såssarna är i medvind flyttar jag utomlands. Trodde inte att mitt lands befolkning verkligen var så blåsta men om de är det sticker jag...men det gör jag nog i alla fall tills, om det nu sker, några andra rensar upp i skiten som nästan ett sekels såssevanstyre har skapat.

Andreas

Anonym sa...

Trodde du redan flytt landet? Gör nog det snart jag också om inte riksdagsledamöter, oavsett partitillhörighet, slutar korrigera sina egna löner och börjar titta på frågor som gör befolkningen i övrigt nån nytta. Det spelar mig inte så stor roll vem som för den här typen av vanstyre, såväl moderater som folkpartister som socialdemokrater tycks mest vilja sko sig själva och skiter blankt i att deras eviga strävan efter medelmåttiga kompromisser i alla fall leder till just medelmåttighet i allmänhet och sämre livsföring av medborgarna i synnerhet.

Den största chansen man nånsin har att få uppleva platonsk timokrati är väl att man blir finsk medborgare och börjar kryssa för ett visst namn i alla personval.

Anonym sa...

Nåväl, opinionsundersökningarna i sig är det nog inte fel på, snarare journalisterna som rapporterar om dom. En väldigt bra idé vore införa en obligatorisk kurs i grundläggande statistikteori på journalisthögskolan.
(Nog för att jag kan anses jävig men det är inte ovanligt med idiotier i media inom detta område).
Eftersom detta antagligen inte kommer ske borde de tillsammans samlas någon kväll och slå upp ordet "felmarginal".

Anonym sa...

Det är olidligt att du inte skriver fler bloggar! Har du redan töttnat på detta? Det har ju gått ca. 2 veckor och inget nytt att läsa. Varför tryter inspirationen?

Och ja Henke du uppfattas som en Besserwisser men inget fel i det alldenstund vi behöver folk som sägre till när andra gör fel.

Andreas