2006-06-07

Kan alla jobba?

Asså, jag har tänkt på en grej. Det har att göra med att arbetslösheten inte minskar nämnvärt trots högkonjunkturen.

Resonemanget lyder: Matproduktionens effektivitet har ökat konstant sedan människan blev jordbrukare. Med välståndet ökade befolkningen exponentiellt, men ökningen mattades av i modern tid, och nu är det till största delen invandring som gör att vi blir fler i Sverige. Jordbrukets effektivisering ökar dock fortfarande, kanske inte fort, men ändå.

Allt färre människor producerar maten åt allt fler. De som inte producerar mat, hittar på något annat som de kan göra för att få matpengar, som att snickra vagnar åt bönderna så att de får än mer tid till att producera mat. Egentligen skulle kanske bonden kunna vara självförsörjande på vagnar och mat, men nu har han ett överskott att sälja. Mot vagnar. Eller yxor. Eller soppa, en förädling av det bonden odlat.
Till slut kan inte alla producera något handfast, utan man börjar med det ökande välståndet att även producera tjänster.

Min tanke var att någonstans, när maten, vagnarna, soppan och yxorna och en massa tjänster finns, så blir det man gör i utbyte mot överlevnad mer och mer konstlat. Någonstans där, så vore det inte så konstigt om det tog stopp. Det blir folk över, folk som inte riktigt behövs för produktion av vare sig varor eller tjänster. Maten till dem finns där, men deras arbetskraft är överflödig.

I det skenet kan jag förstå att man skulle vilja förkorta arbetstiderna. Arbetet kanske inte räcker? Jag skulle vilja att en ekonom berättade för mig hur det egentligen är.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Såg en affisch för något parti idag. "Jobb åt alla" stod det. Det skulle ju gå åt helvete om alla hade jobb, företag skulle ha svårt att expandera snabbt t ex.

Men jag tror att du är inne på ett spår här, hur mycket ringsignalskompositörer och dokusåpeproducenter det än anställs kommer behovet aldrig kunna nå upp till efterfrågan på jobb. Det logiska borde därför vara att sprida ut arbetet på fler människor - fler har arbete, fler har mer fritid, längre öppettider i affärer kanske, mindre problem att hitta vikarier eftersom fler har kunskap om hur ett arbete utförs. Eller?
En del säger att problemet ligger i att det är dyrt att anställa människor - om så är fallet borde det vara ganska enkelt att ändra på. Önskar ekonomstudenterna kunde räkna på det istället för vad de nu räknar på idag (fingrar?).

Anonym sa...

Vilken kommunistmiljöflumpartietskitledefipropaganda. Klart att vi kan jobba mer än sex timmar och jag tror vi tom skall höja antalet timmar till tio skulle alla jobba mer skule vi ha mer pengar att konsumera för och då skulle fler behöva jobba för att producera varor eller tjänster alla andra som jobbar och därmed har pengar att spendera som så gör att att andra får jobb. Så jobbar man tolv timmar ökar antalet jobb ännu mer. Det går exponentiellt till en viss gräns eftersom man ju måste ha tid att konsumera för. Skulle man jobba i 6 timmar skulle man ju ha ännu färre pengar (seriöst vem betalar en lön på åtta timmar till en som bara arbetar sex?) och med mindre pengar mindre konsumtion och därmed mindre tillfällen jobb. Om Jag inte kan sälja varför skall jag då ha säljare?

Anonym sa...

Det är andreas som skrev det överstående dyslektiska men mycekt klarsynta inlägget...man kan ju inte skriva dem om man inte är anonym och det är jag ju inte

Anonym sa...

Bor ni hemma hos mamma? Det är ju ett fritt land, man får om man vill eller måste, men det kan hindra en från att se matematiken:
Om du jobbar tolv timmar och ska sova sex till åtta timmar så har du fyra till sex timmar kvar att leva på, förutsatt att du inte har nån resväg till och från jobbet. Även om man lever för att konsumera så blir det lite tajt att hinna köpa saker och tjänster. Har ingen statistik på hur många som finns i ett genomsnittligt hushåll, men minst ett par timmar om dagen går ju åt till att städa, tvätta, diska, laga mat, äta etc. För att inte tala om hur många timmar television varje svensk ser om dagen.

Nåväl, min huvudsakliga åsikt var väl kanske främst att det finns enormt många varor och tjänster som jag har svårt att förstå varför nån överhuvudtaget känner ett behov att konsumera. Men det är klart, då skapas ju ett behov av reklamare som jobbar tolv timmar om dygnet för att skapa ett behov av de produkterna och tjänsterna. Och varför inte en ytterligare marknad för tjänster inom hushållssysslor som t ex städning?
Jag personligen vill inte alls ha något jobb. Jag vill helst jobba mycket mindre än idag, men så har jag ju inget jobb som berikar mig som människa heller.
Jag tror faktiskt att den ökade lönen som skulle komma med längre arbetstider skulle försvinna då du tvingades konsumera mer färdiglagad mat och andra tidssparande produkter/tjänster. Jag skulle hellre jobba mindre och ha mer fri tid, på vilken jag kunde ägna mig åt mig själv och inte åt "lede fi". Ser inget självändamål i att producera mer bara för att alla ska ha ett jobb. Det måste ju finnas en verkligen mening med det man gör, sysselsättning låter farligt lika tidsfördriv.

Anonym sa...

Jo, hej Jon, det är Andreas igen. klart att man inte kommer gå upp i tio timmar det vara bara för att kontra. Men med 6 timmar får man inte gjort det som man skall, tror jag - jag skulle inte hinna med mitt "arbete" på sex timmar. Men du bekräftar ju min poäng. Om jag jobbar mer så skapar jag ju också fler jobb; någon skall ju laga min färdigmat antingen det är billys fryspizza eller sushi hos min lokala sushihandlare. Det skapar arbete. Jag hinner inte tvätta och ergo måste jag anställa en tvättfirma och se ett till jobb skapas. Sen rullar det på.
Som den "mörkblå"-man jag är tror jag hellre på att man kan ge folk fler jobb genom att t.ex. sänka arbetsgivaravgifter, inte bara för hemnäratjänster utan på alla jobb. Göra det lättare att "byta" jobb (läs. avskaffa LAS). Sen får man gärna arbeta 6 timamr om man så vill men då till 6 timmars lön eller till 8 timmar om man klarar av att producera det som man skall för 8 timmar på 6 timmar. Sen när du talar om tidsfördriv så kan ju kanske någon, t.ex. jag säga att jag hellre låter någon tvätta åt mig för att jobba mer. Tvätta är inte direkt min favvosyssla.
Sen igen har du ju till viss del rätt med tanke på tidsfördriv. Men igen, massan måste sysselsättas, annars blir Pripps, Tv3, och OLW opropotioneligt rika på folks socbidrag.

(Gilalr uppenbarligen ordet igen idag)

Anonym sa...

Visst kan man säga att jag bekräftar din poäng, jag är ju ingen hårdnackad kommunist jag heller (Även om det kunde ge oss en rolig svart-vit polsk debatt om jag försökte framställa mig som en sådan). Det vore ju dumt att börja ifrågasätta tillgång/efterfrågan-sambandet, självklart bildas fler jobb om folk inte har tid att sköta sitt eget hushåll i den utsträckning de flesta gör idag. Jag kan väl heller inte säga att det skulle vara av ondo, jag vill inte vara jägare/samlare och bara jobba ihop till min egen mat varje dag. Jag vet att jag knappast skulle sakna att tvätta, även om jag verkligen hellre skulle vilja slippa diska idag. Det är väl andra fritidssysselsättningar jag skulle hata att inte ha tid med. Och det ökade antalet sociala kontakter jag skulle tvingas genomlida för att få mina kläder tvättade.

Jag ställer mig heller inte negativ till att sänka arbetsgivaravgiften, förutsatt att det inte nämnvärt sänker t ex arbetsplatssäkerhet e dyl i förlängningen. "Avskaffa LAS!" känns som ytterligare ett opåläst slagord i stil med "Knulla STIM!"
eller nåt. Men alla lagar bör ju kontinuerligt ses över och modifieras för att ge samhället en hållbar utveckling på lång sikt, så det är klart att den (LAS) ska revideras.

På ett mer personligt plan upprepar jag att jag helst inte skulle jobba alls. Dessutom skulle jag absolut hinna mitt jobb på en bra bit under sex timmar om det inte var så jävla mycket reklam som skulle delas ut (jag jobbar som brevbärare). Men då skulle Posten istället sparka mig som inte ännu har fast tjänst, eftersom intäkterna också skulle vara mycket lägre.
Och jag tror att hysterin kring den höga arbetslösheten bottnar i en äcklig luthersk glorifiering av arbetet som dygd i clash med den nya tidens konsumism. Om folk inte ansåg sig behöva så mycket lyx, skulle vi inte behöva producera det utan istället ha tid för älskare, föräldrar, barn, släkt, vänner, grannar m fl. Tid att leka, samtala, odla, musicera och supa. Du förstår? Jag är bara så less på allt bajs. Folk har försökt kamma grädde av skummet så länge utan att veta hur man gör. Det har bara blivit en fluffig, surnad bakelse av hela Svedala. Sysselsätta massan i ekorrhjulet, hade aldrig nån hamster men det ser bara jävligt löjligt ut på film.

Du slipper ju vara anonym om du väljer "other" och fyller i "Andreas" i namnrutan?
Jag hade inte fattat att det var du, läste fel och fick det till två små MUF-wannabes (dina loafers måste vara såhär långa för att du ska få åka) som kommenterade bloggen på lunchrasten. Hehe. Må gott!