2007-03-13

Ibland blixtrar det fan till.

Läste härförleden att Nätet håller på att ta slut. Vi skickar numera porr med så oerhört många bytes och bits i, fram och tillbaks mellan Ougadougo och Klässbol, att det behövs ett bättre kablage, mastigare servrar och säkert en hel del annat som jag inte begriper mig på. Annars kan det liksom gå i stå, Nätet.

På det hela taget är det ett ganska känsligt system. Rotservrar kan slås ut, och efter vad jag förstår så är de mycket viktiga, om inte absolut nödvändiga, för att porren ska komma fram när du skickar den.

Vissa försöker till och med paja dem med flit, rotservrarna. Man pratar om något tillfälle nyligen när tre av ett större men ändå lite förskräckande litet antal såna slogs ut. I en ondskefull attack.

Man skulle säkert bäva om man bara gitte. Kors, ett sådant elände de skulle kunna ställa till med. Vi behöver ju Nätet till viktiga saker, utöver skickandet av porr och putslustigheter till skrivbordsslavarna. Och då slog det mig.

Vore det inte en fantastisk idé om alla kontakter med staten kunde skötas via samma kanal?

Kanske via en statlig e-postadress, ohackbar och omöjlig att skicka till för andra än statliga myndigheter? Kopplad till personnumret, måhända. Enkelt för banker och försäkringsbolag också.

Man bygger helt enkelt ett nytt nät, skilt från det vanliga, som medborgarna har tillgång till på något vis, kanske genom fingeravtryck eller så, där de kan handha sina myndighetsliga kontakter. Alla bidrag, skatter, socialförsäkringar, läkartider - allt.

Det vore alldeles möjligt.

Och helt fruktansvärt.

Jag kände hur Bodström stod bakom mig och viskade i mitt öra. Ja, jag kände doften av hans rakvatten och dagens med Ramlösa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den här var ju väldigt rolig och fyndig. Jag är ett nytt fan!