2006-12-12

Ack döden...

... är en faslig björn. Jag brukar säga det. Det är Bellman. Om det verkar konstigt, björnar är väl inget man går runt och är rädd för, så finns det en förklaring. Björn, det är slang för en skuldindrivare. Det är träffande. Jag gillar det mer och mer. Betala ska du.



Funderade på döden igår, helt enkelt för att min farmor dog under kvällen. Det är lustigt vad vi avlägsnat oss från den. Jag tänkte på Bellman. Alla barn på den tiden, en tid som nästan känns modern, dog som flugor. Alla andra också. Som flugor. Kellgren var lungsjuk hela livet. Tills han dog. Döden fanns inpå knuten från vaggan till graven. För alla.
Vi lever länge, vi. Vi lever längre och längre. Det känns nästan löjligt avlägset att vi ska dö. Men innan man vet ordet av står väl man där och slantar upp. Det ska jag tänka på idag.
Hon var en rekorderlig kvinna, farmor. Hon är saknad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur var det nu med de där pengarna och ölen du är skyldig mig?

Crom! sa...

Jag vill minnas att jag satt in dem på ditt blåskonto?