2008-08-01

Confiture & café

Till lunchkaffet idag åt jag en smörgås (en skiva tjeckiskt bröd som legat i frysen sedan Pragsemestern), på vilken jag applicerat dels ett lager vanligt matlagningsmargarin (ytan på margarinblocket hade gulnat, vilket var lite oaptitligt - men säkerligen ofarligt), och dels ett lager apelsinmarmelad, vilken bar det osedvanligt löjliga namnet Rhapsodie de Fruit. På etiketten står att läsa att den innehåller en "Hög Halt Av Frukt" och är importerad från Frankrike.

Marmeladen uppvisade en lätt grynig kvalitet. Grynighet är en egenskap jag inte alls uppskattar hos marmelad. Inte heller hos sylt. Kanske uppskattar jag inte egenskapen grynighet över huvud taget, inte hos något livsmedel alls.

Det var nästan så att jag skrapade bort den franska fruktrapsodin och ersatte den med ett lager apelsinmarmelad av billigare fabrikat, eftersom jag hade sett att en sådan burk stod längre in på kylskåpshyllan.

Kaffet blev lite för svagt, men är inte slut än. Jag väntar på den perfekta konsumtionspunkten på temperaturkurvan.

Inga kommentarer: