2008-08-03

Ånej, den ekologiska mjölken blir dyrare!!

Det håller på att bli brist på ekologisk mjölk. Efterfrågan är enorm. Det är inte så konstigt, står man i butiken och känner att man för bara någon krona extra kan göra en liten insats, dra ett litet strå till någon stack, så gör man ju det.

Ibland önskar jag att man hade en djupare analys att tillgå, bara.

Tillbringade en vecka på landet, på en plats där bönder vistas. Såg på nära håll både ekologisk och icke-ekologsk mjölkproduktion. En av de viktigare skillnaderna mellan ekologisk produktion och traditionell är att bönderna inte får bespruta gräset som kossorna ska äta för att bli av med ogräs. De kör istället över fälten med en ogräsharv - eller vad fasen det hette.

En vanlig bonde kör över sitt fält en gång och spyr ut ett bekämpningsmedel, som säkert inte är så nyttigt. Skönt att slippa det, tänker man. Problemet är att ekobonden tydligen måste köra kanske fem gånger med den där harvmojängen för att uppnå samma resultat som den vanliga miljöhatande bonden. Med en stor jäkla traktor. Det är inte så jäkla miljövänligt. Alls. Tvärt om.

Dessutom producerar ekokorna mindre mjölk än vanliga, vilket följaktligen kräver att fler kor hålls inspärrade. Fler kor äter mer, vilket kräver fler och större fält som ska ogräsharvas, alltså fler traktorvändor; fler kor producerar mer metangas, kräver fler transporter, osv, osv.

Jag blir milt irriterad när jag träffar folk som får något lite överlägset i blicken när de berättar att de minsann väljer ekologisk mjölk och ser ut som om de på allvar tror att de personligen räddar världen. Problemet är ju att man sällan känner till regelverket bakom produktionen i detalj.

Det finns ju bra och viktiga saker med ekomjölk. Ekokossorna har till exempel lite mer plats att traska runt på än de vanliga kossorna. Det är möjligen bara det anledning nog att köpa ekomjölk. Men någon sorts klimatmärkning kanske vore på sin plats.

7 kommentarer:

Simon sa...

Det är fan att det ska vara så svårt att göra rätt.

Jag brukar välja ekologisk mjölk och tänka att då gör jag i alla fall ett val som heter "ekologiskt". Sen lämnar jag åt experterna att avgöra vad "ekologiskt" är.

Jag hoppas att om de kommer fram till att vanlig mjölk är mer ekologisk än ekologisk mjölk, så byter de namn så att "mjölk" blir "ekologisk mjölk" och "ekologisk mjölk" blir "onödigt dyr oekologisk mjölk". I så fall kommer jag att fortsätta välja den ekologiska.

Crom! sa...

Ja, det är ju fan bökigt. Jag går mer på rättvisemärkta saker, men snålar ur ibland pga min kraftiga fattigdom. Köper ekomjölk ibland. Inte alltid.

Sen hoppas jag väl att allt blir ekologiskt så småningom. För kornas skull, iallfall.

Anonym sa...

Attans; jag läste "The Undercover Economist" och börjar ifrågasätta hela rättvisemärkningen... Det är ju själva faan att det inte finns något att tro på! (Boken är väldigt intressant. Det dåliga med rättvise-märkning är att den stora delen av prisskillnaden går till butiken, dvs. de har ett högre påslag på dessa produkter...)

Crom! sa...

Gaaaah!

Simon sa...

Jag såg nånstans också att ekologisk mjölk är nyttigare på grund av att utomhuskor bildar bättre mjölk med massa antioxidanter och hej och hå. Så det är ju bra också.

Fair trade-kritiker finns det väl gott om, typ nyliberaler som tycker att allt blir bättre för alla ju mindre man styr upp. Jag ska inte uttala mig om Tim Harford, men han är säkert sån. Jag har absolut ingen aning, men han har säkert fel. Så. Fortsätt köpa Rättvisemärkt nu.

Crom! sa...

Sen handlar det inte bara om det faktiska resultatet av en satsning just nu, utan om att visa sitt stöd för den. Om alla vägrar betala för ekologi och rättvisa kommer ju ingen att våga satsa på det. Det vore ju liksom dömt att misslyckas.

Sen kan man kanske försvara handlares större påslag på produkter de säljer mindre av (de lär ju göra det). De kanske måste bekosta varornas plats i hyllan.

Anonym sa...

Visst kan man köpa Rättvisemärkt, ideén är ju fin - fast man har väl ingen garanti att prisskilnnaden går till odlaren. Därtill är det ju inte helt okomplicerat - det finns ju odlare utanför osv...

Från http://www.katallaxi.se/2007/03/15/och-de-riktiga-argumenten/

"Dessutom, rättvisemärkta varor implicerar att andra varor är förknippade med orättvisor och därför något man bör hålla sig borta från. Det hjälper förstås inte de odlare som demoniseras, att man inte bör handla med dem. Och det är inte alla odlare som har möjlighet att bli certifierade, så det är ingen uppenbar lösning. I slutänden kan det bli så att de som mest skulle behöva öka sina inkomster inte har möjlighet, och vi avråds från att se till så de gör det. Detta gör det inte omoraliskt att köpa rättvisemärkt, men det devalverar det etiska innehållet. Jämförelsen med att betala extra för design håller inte riktigt, här handlar det om att motverka sitt syfte."