2008-01-20

Weiss und Schwarz

Tog en promenad idag, ovanligt. Jag tänkte, "Skönt att gå runt så här och tänka." Sedan "Undrar vad jag tänker på?" Inte ett smack, visade sig. Det var skönt. Tömma hjärnan, i stället för att som vanligt döva den med en massa intryck.

Det höll i sig i en halvtimme, sedan började jag tänka på Johan Staël von Holstein och på moderaterna som vill privatisera allt och tror att de kan tygla kapitalismen och konkurrenskrafterna och på Mona Sahlin som svarar med att säga att om de får makten i nästa val kommer skatterna att höjas igen. Även om jag inte har särskilt höga tankar om ekonomi som vetenskap, så får man väl ändå anta att ekonomer inte är totala idioter - jag känner åtminstone en begåvad ekonom - och de säger att för höga skatter inte är särskit bra i längden.

Problemet med att sådant här sker, total idioti från alla håll, måste ha med identitetsskapande att göra. Det enklaste sättet att definiera sig själv och sin grupp är att hålla fram och förstärka det som skiljer en från konkurrerande grupper. Det är också det enklaste sättet att nå fram både i debatten och med sin marknadsföring. Det är dessutom delvis ungefär samma mekanismer som föder fråmlingsfientlighet, rasism och folkmord.

Det måste vara därför privatiseringsivrarna får carte blanche och Mona tror att höjda skatter är lösningen på problemen. Det är för att partierna definierar sig gentemot och med hjälp av varandra och för att deras existens fått ett egenvärde som är större än värdet av deras åsikter.

Inga kommentarer: