2007-07-13

En slät kopp, tack.

Jag tycker allt kaffe som inte är bryggkaffe, kokkaffe eller perkulatorkaffe är astöntigt. Pressobryggare fungerar till nöds. Tyckte det var lite häftigt med espressogrejen i högstadiet, köpte pulverespresso och pulvercappuccino, det var vad som stod till buds för mig då. När jag var kanske fjorton ville jag ha en espressomaskin. Nu vill jag krossa allt kaffe mörkare än mellanrost och allt kaffe bryggt med mer våld än atmosfärens moderliga omfamning.

Att få för sig att man i en espressomaskin ska finna kaffets själ är fullkomligt befängt. Baristor och de som kallar baristor för baristor är ett stort skämt. Kaffe latte är ett stort skämt. Alla varianter av cappuccino är ett skämt. Tävlingar i ett snyggt skum är ett stort skämt.

Jag säger inte att jag inte dricker skiten då och då. Men att göra den sydländska kaffekulturen det till nån sorts finsmakartrend i Sverige är väldigt töntigt - särskilt landet med världens näst högsta kaffekonsumtion per capita i världen. Vi kan våga stå för vår grej utan att nervöst se oss över axeln efter hur andra gör i det här ämnet.

I Svedala har vi ett underligt sätt att förringa vår egen kultur. Här har det sörplats vanligt kaffe i 300 år. Espresson i sin nuvarande form, bryggd under högt tryck, har kanske 60 år på nacken. Ändå verkar folk ta utsocknes kaffe för facit. Det finns inte särskilt många anledningar till att göra det.

Jag tror det är en manlig grej. Man ska gräva ner sig i nåt, lära sig allt om det och jaga status. Man kan till exempel titta i det här kaffeforumet bara en kort sekund och till sin besvikelse upptäcka att den inte alls behandlar hederliga Bosch- och Philipsbryggare i plast eller utbytesknoppar till perkulatorer. Det handlar om blänkande penisförlängare som kostar skämtsamt stora summor.

Det är så här:

Espressomaskinen är den metrosexuelle mannens Cadillac eller HD. Den har krom, rör, vred och högt tryck och ljudliga väsanden.

När du brygger espresso tänker ingen på din lilla penis eller på att du egentligen bjuder på jättestora glas brun mjölk.

15 kommentarer:

David sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
David sa...

Underbart! Det tråkiga med "det hederliga gamla svenska brygg- och kokkaffet" är att folk inte bryr sig om hur det smakar. För två- eller trehundra år sedan köpte man sitt råkaffe och rostade själv för att sedan mala i sin kvarn strax innan man tillredde drycken.

Det är väl mest det som jag tycker är viktigt. Medvetenheten om vad som är gott kaffe. Bryggkaffe är riktigt gott OM det görs på nymalda bönor.

MVH
David Molarin
RiktigtKaffe.se

Crom! sa...

Det stämmer naturligtvis. Pizzeriakaffe är ju till exempel oftast sådär. En gång när jag gjorde ett knäck så bjöds jag på kaffe som smakade som om det var bryggt på urin och inte vatten.

Unknown sa...

Genuint svenskt är nog inte bryggkaffet då det uppfanns av fru Melitta år 1908.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Melitta_Bentz

Snart dags för 100 års firande :)

Håller med om att espressokaffe är en materialsport ;)
Kanske lite löjlig, men gott blir det (ibland) och vem kan motstå krom o rattar.

Men alla typer av kaffe kan vara gott utom snabbkaffe. (eller kan det också vara gott?)

/Johan

Crom! sa...

Snabbkaffe kan inte vara gott, men det kan fylla en funktion som substitut. :) Kaffe är ju inte bara en dryck, det är en drog också. 2 i 1. Lite som Wash&Go när det begav sig, kan jag tycka.

Jag var lite hård och förenklade uppdelningen av olika sätt att göra kaffe. Jag satte kok, infusion och brygg på en planhalva och espresso på den andra.

Mockabryggare då, tänker du kanske nu? Det gör du rätt i. Jag avkunnar härmed min dom, och förklarar att mockabryggare är okej.

Anonym sa...

Att köpa färdigrostat och färdigmalet kaffe som tillverkas i bulkpack till en så låg kostnad som möjligt, med så billiga bönor de kan hitta som fortfarande accepteras av dårarna som köper skräpet... Och att sedan dricka det bara för att få i sig "kaffe"... Att folk gör det är obegripligt, gott kan det inte vara.

Det är det stora skämtet egentligen, att folk är så lurade. Det och att köpa pulverespresso (bara för att det står espresso på paketet och inte för att man tycket att det smakar gott).

Kaffe kan vara riktigt gott oavsett om det är kokkaffe eller espresso eller whatever, så länge man gör det på bra kaffebönor som inte är för gamla.

lybban sa...

Fast vissa kanske tycker att latte är gott. Eller?

Crom! sa...

Haha, kaffegalning, så man ska mala OCH rosta själv? Jag tror jag ska börja mala mitt eget mjöl också, det färdigmalda smakar INGET. Dessutom ska jag pastörisera min egen mjölk, de skickar upp den PÅ TOK för högt i temperatur på mejerierna. För att inte tala om homogeniseringen, den är ett skämt!

Billigt kaffe kan så klart suga. Men att vägra dricka rosterirostat och rosterimalet är ju snobbism på gränsen till handikapp.

Visst, käre kusin, latte kan vara gott. Men det är så jäkla irriterande med trender som tar över så totalt utan att folk reflekterar över att det är marknadsföring som står bakom. Till exempel lanserades café au lait i Sverige av Mjölkfrämjandet för att rädda det vikande mjölkdrickandet. Det funkade. Latten blev steg två, via USA, där hade man gjort liknande kampanjer.

Det är fint att du drar en lans för lattesvennarna. :)

Anonym sa...

Håller mig till mitt för starka mockakaffe, blaskigt billiga tykskfilterkaffe (ekologiskt!) men jag är mer ute efter drogen än smaken även om jag inte skulle kunna gå över till den i tablettform eftersom tungan kräver en viss het surhet om morgonen, kl. 11, kl. 15, och ev. lite senare.

Anonym sa...

"I Svedala har vi ett underligt sätt att förringa vår egen kultur." Jag håller verkligen med. Vår fina kultur! Här har folk ätit sin potatis, sitt salta kött med lingonsylt och druckit sitt funktionella brännvin för att sedan avsluta med en sur kopp kaffe eller i brist därpå cikoria. I flera hundra år. Vad är det nu för trams som kommer söderifrån? Vin, cognac och välkomponerade maträtter? Trams säger jag! Och färskt kaffe sedan! Sånt löjligt snobberi!

Crom! sa...

Hahaha.

Anonym sa...

Kaffe som smak i annat kan vara gott. Jag kan glädja dig med att jag beställde in en "Frapino" i Malmö häromsistens, en stor iskaffe/glass-historia, ev. besläktad med frappuchino:n (jag vet inte då jag aldrig beställt en sådan). Den smakade mycket bra i värmen - men det är kanske någon omvänd snobbism som gör en sådan rackare så svår att beställa. Fast då handlar det ju inte så mycket om kaffet. Dricka "kaffe" refererar väl mest till drogen kaffe, den vi alla behöver för att fungera - då handlar det mest om bonus om det smakar gott (man dricker ju ändå). Det andra - latte, macciatio, cappuchino etc - känns mer som drycker som [väl]smakar av kaffe. För att stilla sitt begär krävs den enklare bryggvarianten. Eller automaten på mitt jobb om man har riktigt otur..

Anonym sa...

..för det är väl ingen som känner kaffehuvudvärken komma krypande och rusar ned på stan för att få sig en fingerborg espresso (och utspädd med 8 delar varm mjölk ger den väl ännu sämre effekt)?

puterman sa...

Jag håller med alla som skrivit ovan, men själv föredrar jag vanligt kaffe. Olika varianter med mjölk i kan funka ibland, men det är inte något jag vill dricka på morgonen eller efter maten.

Crom! sa...

Jag håller också med alla, men mest mig själv.

Kanske kan man längs med denna diskussion dra parallellen att man får ont i huvet om man berusar sig på cognac, men mår bättre om man väljer vodka.