2006-09-29

Svärmens RAM och ROM

Jag har skrivit om tidningar och press en del här. Det är dags att skriva mer.

Idag är ämnet begreppet time-out, ett fenomen ur sportens värld applicerat på den värld som faktiskt spelar roll:

Det går inte, hur mycket du än försöker, att få livsens domare att stoppa klockan för att du tycker att det nog krävs lite överläggningar om hur saker och ting ska fortgå. Eller: det är omöjligt för andra än politiker.

Att det kan bli så här beror på att nyhetsmedia har blivit till allmänhetens - dvs. den den enorma hjärna som varje individ är en hjärncell i - ramminne. (Fan, vi kallar allmänheten för "svärmen" hädanefter, bara för att det låter tufft och ger lite häftiga associationer. Nyhetsmedierna är svärmens ramminne.)

"Ramminne?" tänker du. "Han cyklar."

Näppeligen!

För den som inte kan så mycket om kognitiv psykologi och sådant crap så kan jag, som naturligtvis kan skitmycket om det, berätta att vi har två sorters minne. Vi har ett korttidsminne som fungerar som arbetsminne, närvaro, eller medvetande precis som ramminnet i datorn du sitter vid. Vi har även ett långtidsminne, där vi sparar det vi måste kunna även på lång sikt, precis som datorn. Du kan hålla ett telefonnummer i huvudet några minuter, sen är det hjälplöst borta om du inte är Rain Man eller min flickvän. För att minnas det på lång sikt krävs det som i dagligt och allt annat tal kallas upprepning.

Det här utnyttjas på ett jäkligt fult sätt. Svärmens uppfattningsförmåga bär skygglappar och närminnet är dåligt. I enstaka människors minne hoppar saker upp i långtidsminnet efter att ha upprepats några gånger, men i svärmens? Icke så!

Svärmen behöver ständig påminnelse. Politiker, eller i alla fall deras rådgivare har förstått detta och insett att om de bara kan hålla sig eller sina skyddlingar undan nyhetsmediernas svepande strålkastarljus tillräckligt länge, så försvinner de ur långtidsminnet. Och det är ju toppen!

Nej. Det är ju helt sjukt. Varför sägs det bara helt à propos i tv-rutan, mitt i stormen av mutor, horköp och skalbolag, att någon ska ta en "time-out"? Som om det var det naturligaste i världen? Tänk om jag satt i en brottsmålsrättegång, åtalad för flera grova rån, men blev illa berörd av hela skiten och bestämde mig för att ta en time-out? Och att det skedde med rättsväsendets goda minne, tills det hela var överblåst och bortglömt? Och ingen sade något? Att det bara accepterades?

Bisarrt. Är det ingen som ser att det är bisarrt? Hallå? Någon? Ändå så sker det. "Jaha, ska han ta en time out? Jaha."

Nyhetsmedierna sköter uppgiften som svärmens närminne och rättskänsla på ett jäkligt konstigt sätt. Nu skiter jag i det här, jag ska fan ha en time-out.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är sant det där, en sorts liten betraktelse paa svärmens avsaknad av lagrinkskapacitet. Visst glömer massan fort, det är en massa som bara blir glad om de faar bröd och skaadespel har du gett dem det saa kan du göra vad fan du vill, men saa fort som kulisserna faller sa spelar det ingen roll vad du än gör för bra saker, de vill ha mer, de är lika omättliga som naagot sagomonster. Jag skulle ocksaa vilja ta en paus, en time out för att överlägga vad som jag vill göra med mitt liv, kanske skall jag bli medlem av SSU förolämpa en vakt (been there before) och sedan faat jag lite tid till att bara inte göra naagonting och tänka, bli filosof eller nagot.

Naja, vi ses väl inom en time-outs stund.

A

hjon sa...

Visst är det sjukt att man kan göra bort sig, vila och sen få ett ännu bättre ämbete. Man borde åtminstone få straffarbeta som eldare på en oljetanker med lösspringande HIV-smittade babianer, annars kan man ju inte förutsättas ha lärt sig något på kuppen.

Annars tycker jag kanske inte att parallellen till Random Access Memory och Read-Only Memory känns glasklar?

Anonym sa...

hehe...eldare paa en oljetanker med lösspringande HIV-babinare, ja du är grym du Hjon. Skulle faktiskt vilja se en handfull människor där, nej usch saa faar man inte säga.

Crom! sa...

Jag heter Hjon och vet vad världens samtliga akronymer står för. Samtliga!

Kopplingen är GRYM och jag OFELBAR!

hjon sa...

define: Google

hjon sa...

Alltså, kopplingen till korttidsminne och lagringsminne är inte alls dålig. Men ROM har väl kanske inte så mycket med saken att göra? Förutom att svärmen ibland tycks ha endast Read-Only Memory...

Crom! sa...

tycker det är ganska uppenbart, det ena är tillfälligt, det andra permanent. man stoppar in saker i det permanenta endast med flit.

hjon sa...

Jag tycker också att din text och tes känns helt stringent. Dessutom sätter du fingret på något som kanske inte många funderar över. Observant och välskrivet!

Liknelsen med RAM-minne och hårddisk är också jättebra, men ROM (som du nämner i titeln) har ju inte mycket med hårddiskar att göra - man kan ju faktiskt påverka vilken information som ska finnas på de senare, som du själv också skriver. Det var allt jag sa innan jag började ordvitsa.