2009-04-15

Satansjävlahorword

Sitter och sammanställer ett dokument innehållande två sorters formatering - fet och icke-fet stil. Arial. Tio punkter. Arbetar i Word 2003. Texten innehåller texter, inklippta länkar och då och då en inklippt rubrik. Allt taget från nätet. Jag gör detta varje morgon. Det är en del av mitt jobb. En liten rutin varje morgon.

Word 2003 visar sig (varje morgon) ha lite roliga funktioner. En av dem gör att formateringen av flera närstående stycken ändras när jag försöker radera en hård radbrytning. Plötsligt är all text på sidan 18 punkter stor, fet, kursiv och presenterad i typsnittet Mongotron Semibold. Att detta sker kan härledas till att text som en gång stod på sidan, nu nogsamt raderad, har haft en liknande formatering, dock inte nödvändigtvis exakt samma. (Nej, det hjälper inte att markera allt och välja Radera formatering. Den här funktionen verkar ha ett helt eget minne.)

En annan rolig funktion är den som visar sig när jag vill kopiera två rader med olika formatering till en annan plats i dokumentet. Texten förblir densamma, men Word 2003 underhåller mig genom att spegelvända formateringen ("Förstör Word 2003" blir "Förstör Word 2003").

Jag är en ganska van användare av ganska många versioner av Microsofts programsvit Office, men det här känns ändå nytt och fräscht för mig. Känslan av att vilja frammana en hämnddemon från helvetets hetaste svavelfloder känns också ny och fräsch, jag har ju trots allt bara jobbat vid den här datorn i några månader. Det är härligt.

Härligast av allt är emellertid vetskapen om att det någonstans, långt inne i Word 2003:s outgrundliga malström av kod, finns en ibockad ruta framför textraden "Knulla allt jag skriver till oigenkännlighet". Bara jag hittar den är mina problem över.

8 kommentarer:

Henrik sa...

"Mongotron Semibold"? Typsnittet är döpt efter en kromosonegenskap hos Words skapare?

Gud vet att jag äälskar att inte behöva använda word. Kör bara LaTeX. På plussidan är att man får så många intressanta träffar när man googlar efter hjälp med detta program.

Crom! sa...

Ah, så Open Office är ute nu?

Henrik sa...

Hmm.. nej Open Office är säkert bra. Men jag skriver ju mest matematik och det är LaTeX gjord för.

Crom! sa...

Ah. Jag skriver såpass lite matematik att det kunde upplevas som onödigt att ha ett speciellt program för det.

Henrik sa...

Fast sanningen är den att den mesta text blir väldigt fin i LaTeX. Om du skickar mig en .txt-fil med något så kan jag visa.

Se till exempel s. 1-2 (där det är mycket ren text) i följande briljanta verk:
http://www.math.uu.se/research/pub/Renlund3_lic.pdf

hjon sa...

Att störa sig förklarligt på fenomen och att inte orka hålla ihop en text.

Crom! sa...

Vaffan, Hjon, nu är du orättvis. Var riktigt nöjd med hur just den här texten hängde ihop.

hjon sa...

Det första var riktat till dig och det andra till Word.