2008-12-17

Meng jelp, la!

Här sitter man va. Man vill köpa en spis, va. Beggad.

Sen visar det sig att lägenheten man köpt bara har enfas draget till köket. Det tar en hel dag att få reda på om spisen går att koppla till 1-fas eller inte. Det gör den.

"Däremot", säger nissen på den tyska spistillverkarens tekniska avdelning, "krävs det att säkring och ledningar klarar 10500 Watt."

"Aha", tänkte jag och började ringa alla som kunde tänkas veta om ledningar och säkring gör det. Inte fan gör de det, blir svaret. Det visar sig dessutom att 10500 W är alldeles förskräckligt mycket effekt. Vi pratar ASMYCKET.

Jag fick tag på en av elektrikerna som jobbar med förvaltningen av huset jag ska flytta till. Han sade något i stil med "kör hårt, går den att köra på enfas, då är det lungan-pungan".

Beskeden jag har fått från olika håll är inte helt entydiga.

Det här når ju kanske två personer, men ändå - vet någon om det går att installera en Siemens HL448201X på en elinstallation från ungefär 60-talet - alltså enfas - om säkringen är på 20A?

Eller börjar mina kablar att brinna när jag kokar upp tevatten?

3 kommentarer:

Henrik sa...

"vet någon om det går att installera en Siemens HL448201X på en elinstallation från ungefär 60-talet - alltså enfas - om säkringen är på 20A?"

Har du kromat topplocket? Isåfall är Robert din pappas bror. I annat fall måste du lägga spisen i frysen i tre timmar. Då blir det nämligen en vanlig spis.

hjon sa...

Kanske hasr du redan läst otaliga sådana häringa forumtrådar: http://www.byggahus.se/forum/el/4871-trefas-eller-enfas.html ?

hjon sa...

Jag antar att du inte kan komma in i huset och skriva upp vad det står på elcentralerna i källare och lägenhet? Men 10,5kW är ju kanske om du maxar alla plattor och ugnen samtidigt och öh, jag kan ju inget om det här...