2008-09-10

Stor stark + B&W 99:-

Har haft svårt att koncentrera mig på sistone, så jag ber om ursäkt på förhand om det här plötsligt avbryts i mitten eller bara framstår som svammel. Eller vaffan, man ska aldrig ursäkta sig. Så jag ursäktar mig inte för att jag kanske svalt en lite större del av bloggosfären under de senaste dagarna än vad som är ursäktligt, men du är ändå inte min riktiga morsa, så håll käften.

Just nu är jag lite rädd. Gå in och häng lite på debattdelen av nätet, till exempel i kommentarfälten under kvällstidningarnas mest snaskiga artiklar. Gå därifrån vidare ut i bloggosfären (det finns behändiga länkar!) och kanske Newsmill (som kan vara ganska underhållande, men kanske inte gör så mycket mer för mänskligheten). Det finns inte en jäkel som nyanserar sig mer än ja/nej, bra/dåligt, liv/död osv. Det är lite skumt att det blir så i en värld av gråskalor.

Den senaste grejen har varit kul - någon lade upp förundersökningen inför Arbogarättegången som torrent. Pirate Bay fick skulden och alla är in till döden för eller emot hela skiten. Antingen utgår man från att den enda anledningen att någon vill göra lägga upp skiten (3 500 sidor) är att denne någon sitter och tar på sig själv till obduktionsbilder av mördade barn (som finns på ett par av sidorna och var den journalistiska krok som drog igång debatten). Resten verkar mena att demokrati var en chimär innan Internet fanns och att det på intet sätt går att hänvisa till de mördade barnens föräldrarnas känslor när man påstår att förundersökningen inte borde spridas. Alla diskuterar olika saker utifrån olika förutsättningar och vinklar samtidigt och alla skriver känslosamt och i affekt. Det är ju skitkul om man gör det i underhållningssyfte, men om man debatterar utan bakgrundskunskaper är det halvsmart.

Ja, det är bra att folk har rätt att läsa förundersökningar och domar, men det är synd om föräldrarna. Att vissa delar av världen är obehaglig för vissa är dock inte automatiskt grund för att förändra den och ja, det kan tyckas onödigt att en massa offentliga dokument sprids på nätet, den naturliga trögheten i att man måste ta sig till myndigheten, pynta för kopiering och vänta en massa för att få papprena fyller en funktion.

Men iallafall, det är liksom den här myllrande galaxen av åsikter och överflödig information som är det nuvarande Internet. Det är aldrig likadant två gånger och ser helt annorlunda ut om man bara flyttar sig en smula och ser på det ur en annan vinkel. Det är polsk riksdag och dagcentret Soltrumman i ett och tydligen hoppet för demokratin och det är framtiden.

Fan vad jag HATAR debattstormar.

1 kommentar:

puterman sa...

Jag orkade inte läsa allt du hade att säga om något, som jag inte har en aning om, men jag håller med, debattstormarna som sveper över bloggosfärjäveln är jobbiga.