2007-08-02

Pathos, ethos eller mittemellan.

Mina älskade barn, läser ni tidningarna? Lever ni i världen? Jag tror att det är så. Då kanske ni sett framskridandet skrida fram? Utvecklingen vecklas ut?

Var på Västkusten, åkte till Konsum eller Coop eller vad det heter nu, någon av Kooperativets butiker iallafall. Den i Ljungskile, ni vet. Brukar inte handla på Kooperativet, förstår inte idén med att ha kvar skiten om det inte är billigare än andra alternativ. Om kapitalismen blir billigare för kunden, kör med den.

I butiken stod stora pallar, på dem femlitersdunkar med dricksvatten. Det var importerat från Finland. Jag utbrast i någon sorts fördömande, det är liksom så jävla onödigt. Man dricker det ju inte för att det är godare eller för att det inte finns rent vatten i kranen, utan för att man vill verka lite mondän. Det känns lite Sydtyskland eller så, lagom kontinentalt.

Sen kommer min favoritkrönikör Lena Sundström (läs och tänk) och skriver om samma sak. Det känns ju skönt an hon gör det, för hon har ett lite bättre forum än jag. Pathos och ethos, tjo.

Då ringde plötsligt telefonen på Arlanda där jag är. Jag blev ombedd att ringa upp en person som hade ringt en massa gånger. Hon ville anmäla att en väska var trasig. Jag öppnade rätt program i datamaskinen och rätt mallar i programmet och ringde upp.

Allt var tydligen lugnt, pappren hon ville ha hade hunnit anlända innan jag han ringa upp.

Men företaget som ersätter trasiga väskor för flygbolaget hon hade rest med skulle nog inte ha den Gucciväska för 9000 pix som hade pajat i lager, antog hon. Jag antog detsamma. Och hon ville inte ha någon sunkväska för 800 spänn.

Och barnvagnen som var trasig var av märket Porsche och kostade också 9000 spänn eller så. Priset är inte extremt i barnvagnsvärlden vad jag förstår, men den här kan på grund av det exklusiva märket inte lagas - ingen har reservdelar. Det blir till att skaffa ny Porschevagn till barn som (utan att jag vill moralisera över det) lär fortsätta åka Porsche livet ut. Det är ju inget fel med det. Bra bilar.

Jag berättade att det här var att betrakta som rena försäkringsärenden. Om det alls var att betrakta som ärenden. Vi lade på.

Sen ställde sig barnet i Afrika och tittade på mig. Världen är inte så rättvis, tycktes det säga med bara en blick.

Jag vet, jag är en fjant.

6 kommentarer:

Linn Eriksson sa...

Det där är faktiskt sjukt, och så lömskt.. man försöker med så mycket för att vara miljösmart och så vill man dricka lokacitron för att det är så jävla gott och varmt ute, man tänker liksom inte på att det transporterats och att vi har hur bra vatten som helst i kranen. Men, värst är när man köper vatten från frankrike t.ex.

Tänkte på en annan grej, är du med i någon fotoklubb i uppsala? Eller, fotar du mkt? Fotoklubben i enköping är fan inge bra, alla fotar bara digitalt.

/Linn

Crom! sa...

nej, icke. kan inte fota alls, faktiskt. :) en klubb skulle kanske hjälpa det hela, men jag har så många hobbies, liksom.

hjon sa...

Ja, att importera kranvatten från någon annanstans är ju aslarvigt och, som sagt, direkt miljöovänligt.

Men då man åker luftkonditionerad kupé (bil, flyg etc) vill man gärna ha kolsyrat för det hjälper till att hålla tårkanalerna hydrerade. Tycker iaf jag. Det är klart, dricker man gratis drinkar ombord på Thai Air och ser "Shakespeare In Love" så kanske man grinar en skvätt ändå...

Linn Eriksson sa...

en artikel om vatten.. http://metro.se/se/article/2007/08/06/06/4047-42/index.xml

lycka till på lördag!

/Linn

Crom! sa...

Hjon: Jo, det finns ju liksom nödsituationer, eller situationer som kräver köpevatten. Men det borde straffbeskattas.

Crom! sa...

Linn, det enda tips jag kan komma på är nationerna. Frågade Joel, mkt fotointresserad kompis. Han föreslog Norrlands. Tror att Värmlands har mörkrum, iallafall.